Voetjes in de lucht! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maxime Joost - WaarBenJij.nu Voetjes in de lucht! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maxime Joost - WaarBenJij.nu

Voetjes in de lucht!

Door: Maxime Joost

Blijf op de hoogte en volg Maxime

23 April 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Ja ja ja... Het is zover. Ik ga naar Ethiopië!

Vandaag vlieg ik om 12.00 uur, via Amsterdam Schiphol, naar Addis Abeba. Rond etenstijd (16.25 uur) land ik even op Turkse bodem en vanaf daar vlieg ik verder naar mijn eindbestemming. Om 00.15 uur kom ik dan eindelijk aan in het indrukwekkende Afrika. Ik verblijf in het huis van de stichting waar slaapkamers en het kantoor is gevestigd. In het huis ben ik niet alleen. Er zitten nog allemaal andere Nederlandse studentes die zich allen ook voor de stichting in zetten. Dat wordt dus een gezellige boel! Over de verblijfplaats vertel ik later meer!

Gister heb ik mijn twee koffers helemaal volgepakt om goed te kunnen ‘survivalen’!! Mijn GlideCam en camera statief heb ik goed opgeborgen in mijn koffer, want in mijn handbagage was het helaas een beetje te zwaar..
Daarnaast heb ik gister een erg gezellig interview gehad voor het SAX magazine. Daar kom ik in de editie van mei met een stukje over mijn afstudeerproject in Ethiopië. Hartstikke leuk! Dus voor degene die op het Saxion zitten en het SAX magazine op school zien slingeren, open hem snel en bekijk het leuke artikel!!! Ik kan hem helaas niet bekijken, dus zou jullie reacties moeten afwachten of het een leuk artikeltje is!

Jaaaaaaa. Jullie zullen je zeker wel afvragen wat ik daar ga doen? De meeste weten het al, maar voor degenen voor wie het één en ander toch een beetje onduidelijk is, leg ik het graag uit.

Afgelopen februari ben ik begonnen met afstuderen bij Stichting Joni. Een non-profit organisatie die zich in zet voor kansarme kinderen in Ethiopië. Kinderen met een handicap. Als je in Ethiopië een handicap hebt, tel je niet mee in de samenleving. Je kunt als kind niet naar school, omdat ze geen voorzieningen aanbieden voor kinderen met een handicap, maar ook omdat een handicap niet wordt 'getolereerd'.
"Je moet je schamen! Ben jij doof of blind? Nou, dat komt zeker, omdat je een straf hebt gekregen van god. Je bent ziek!" Dit zullen de mensen om je heen zeggen. Niet alleen de mensen om je heen. Ook je ouders. Zelfs je ouders schamen zich voor hun kind, wanneer die voor het leven is gebonden aan een handicap. En dat is een grote schande! Stichting Joni doet er alles aan om deze kinderen weer een plek te geven in de samenleving, want iedereen telt mee.

Wat ga ik nu precies doen voor Stichting Joni? Ik ga voor Stichting Joni een filmpje maken. Een film met een fondsenwervend karakter. Het filmpje is voor Nederlandse basisscholen bestemd om hen te werven voor een samenwerking met de stichting. Dit filmpje bevat zowel beelden van Nederland als Ethiopië. En de beelden van Ethiopië ga ik dus deze maand opnemen!

Ik ben ontzettend benieuwd wat mij de komende weken te wachten staat. Hoe ik deze ervaring ga beleven en hoe het filmen met deze kinderen precies gaat uit pakken. Ik heb me goed voorbereid, maar toch kun je nooit volledig inschatten hoe zoiets precies gaat. Ik weet wel dat ik er ontzettend veel zin in heb en niet kan wachten om straks met de voetjes op Afrikaanse bodem te staan. Ik houd jullie via deze weg op de hoogte van mijn filmproject!

Ik wens jullie allen een fijne woensdag toe en spreek jullie snel!

Liefs,

Maxime

  • 23 April 2014 - 07:27

    Miriam Velthuis:

    Heel veel succes! Ik ben benieuwd naar je verhalen!

    Groetjes Miriam

  • 23 April 2014 - 12:34

    Yvette:

    Wauw, dat klinkt als een ontzettend gave afstudeeropdracht!!! Have fun in Ethiopië!
    Liefs Yvette

  • 23 April 2014 - 13:26

    Frank:

    Nice geschreven, talentje voor schrijven;)
    Have fun!

    Xxxx

  • 23 April 2014 - 13:59

    Marie Stam:

    Hey meis, ik geniet nu al van je verhaaltje, blijf je volgen!! Wens je enorm veel succes en een mooie tijd, Liefs

  • 23 April 2014 - 14:08

    Annemieke:

    Ik weet zeker dat je kunt!
    Liefs mam xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maxime

Hay! Mijn naam is Maxime en studeer aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie op Hogeschool Saxion te Enschede.

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 2593

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 23 Mei 2014

Ethiopische avonturen

Landen bezocht: